Питань і проблем, що в черзі на вирішення давно товпляться і нагромаджуються на порозі Носівської міської ради, вже не злічити. Перед кожним носівчанином вони на видноті й відчутним докором на адресу місцевої влади, яка нарівні з бур’янами чим далі більше обростає байдужістю до потреб громади і міста, в якому поставлена бути господарем. Нинішній рік вже добігає свого екватора, густо засіяний прогалинами, де мали б бути конкретні справи, і рясною низкою нових-старих завдань, які голосно стукають у двері кабінету міського голови О. М. Балінця, проте, чомусь, і на черговій, тридцять першій сесії п’ятого скликання, примудрилися прослизнути непоміченими між рядками порядку денного. Хоч заголовне його питання -- про виконання міського бюджету за перше півріччя 2009 року мало б розставити усі орієнтири у соціально-економічній життєдіяльності міста. Натомість присутні вислухали уже традиційний статистичний звіт заступника міського голови з економічних та фінансових питань В.С.Самокиш.
Мовою цифр за перший квартал цього року міський бюджет у доходній частині виконаний на 124,4 відсотка. Таким чином до міської казни за три перші місяці 2009 року надійшло 1 162 510 грн., в тому числі доходів загального фонду 1 059 200 грн. та спеціального -- 103 310 грн. У плані надходжень до міської казни невиконаними залишилися лише два види зборів -- плата за державну реєстрацію та за торговий патент.
Видатки з міського бюджету склали 1 228 186 грн., в тому числі видатки загального фонду у сумі 1 165 677 грн. та спеціального -- 62 509 грн. Із загального фонду найбільше коштів пішло на виплату заробітних плат -- 654,065 грн., харчування дітей в дитячих садках -- 64,660 грн. та в школі-дитсадку -- 20,900 грн. Що стосується підтримання в нормальному стані роботи дитячих дошкільних закладів, і цьогоріч, уже традиційно, чималу матеріальну ношу взяли на себе батьки, які зносили продукти харчування, гуртувалися у придбанні цілого переліку необхідних речей, які відчутно поповнили матеріальні бази трьох міських дитсадків і склали загалом чималу суму грантів -- 13130,10 гривень.
Видатки захищених статей склали 93,3 відсотка. Разом з цим оплата енергоносіїв обійшлася міській раді в 347,708 грн., які включають в себе і кошти, витрачені на утримання в чистоті місць загального користування, -- 110,995 грн.
Наскільки ефективною і помітною у картині благоустрою міста стала остання сума -- питання на розсуд кожного носівчанина, при тому, що очевидність відповіді напоказ навіть у центрі міста -- у забур’янених клумбах біля будівлі мерії. Не так багато коштів потрібно, щоб засадити її квітами, як, зрештою, і біля торгового центру, на не так давно реконструйованій площі, де й сліду вже не залишилося від свого часу посіяної на міні-клумбах газонної трави. Нині на її місці єдиний двірник щоранку не встигає вимітати сміття, бо, зрештою, поза силами однієї людини встежити за порядком усього центру міста. На працівниках комунальної служби міська влада економить бюджет вже не один рік. І пояснення цьому, начебто, на перший погляд цілком адекватне складній економічній ситуації нашого дотаційного району -- живемо по можливостях. Хоч, слова, у нинішньому році на благоустрій з районного бюджету до міської казни було направлено понад 400 тисяч гривень. Минуло вже п’ять місяців з початку року, проте, видно, застосування їм так і не знайдено. А незалатаних дірок тільки більшає, в тому числі й на горезвісній дорозі до першого міського дитсадка, що знаходиться на балансі міської ради. Попри численні скарги, кошти на ремонт не виділяються і асфальтове покриття дедалі більше перетворюється на суцільну вибоїну.
І всетаки, мабуть, таки не у фінансах справа, коли йдеться про елементарне -- встановлення дитячої площадки у районі п’ятиповерхівок чи облаштування відпочинкової зони на березі Носівочки, доведення до логічного завершення впорядкування міського парку, розчищеного цієї весни від старих дерев, й вже зовсім сміховинне -- вибір місця для побудови громадського туалету. Зрештою, наші сусіди-бобровичани та ніжинці, -- теж не мільйонери у своїх районних центрах, як і в ряді інших провінційних містечок Чернігівщини з такими ж куцими бюджетами, проте їх візитівки, якщо не в трояндах, то принаймні й не в терновому вінку бур’янів.
У нашому ж містечку, що не крок -- пам’ятники безгосподарності й воїстину таланту, починаючи з добра, закінчувати черговим болем, причому почасти невідомо чиєї голови. Взялися було облаштовувати автомобільну стоянку біля торговельного центру, але далі першого кроку не ступили, чи то роздумавшись, чи коштів знову обмаль -- у результаті ситуація на найбільш жвавому куточку центра щодня балансує на небезпечному краю аварійної. Перефразовуючи вислів з відомого твору, тут все змішалось воєдино -- люди, автомобілі, скутери, велосипеди... І правило діє на всіх єдине -- виграє той, хто швидший чи обережніший. Навряд чи воно гарантією чиємусь здоров’ю і життю і вже точно не виправданням з огляду на близькість школи і щоденну присутність на площі великої кількості дітей без нагляду.
Досі не сходить з „гарячих” шпальт актуальності й багатостраждальна тема конфлікту навколо міні-ринку. Думалося, з горем пополам вже розібралися з нею, навіть довгоочікуваний порядок нарешті оселився на цьому спірному закутку між торговим центром і рядом магазинів по вул. Суворова, почали споруджувати залізний каркас для торгових рядів під накриттям. Аж знову спалах протиріч, цього разу між орендарем території М.С. Геращенко та Ю. Бровком, який займається реконструкцією колишнього магазину „Все до столу” під критий міні-ринок і власне й прибрав прилеглу до нього територію. Спір підприємців і неврегульованість питання з боку влади знову перекинулась у широкі маси -- збираються підписи на підтримку функціонування міні-ринку, ведуться вуличні дебати у підтримку тієї чи іншої сторони. І лише міська влада мовчить...
А мала б вже давно розставити всі крапки над і, розв’язавши конфлікт у межах законодавчого поля і тим самим створивши ще одну статтю відчутного прибутку до міської казни. Не час нині сподіватися на сторонню допомогу, щедріші дотації до бюджету. Хоч і невеличке містечко Носівка, проте не вчорашнім днем живе. Є з ним співпрацювати міській владі на спільне благо. Розширюється мережа приватного підприємництва, не бракує об’єктів і площ для відкриття нових торговельних чи розважальних точок. І серед розглянутих на цьому засіданні сесії було затверджено немало рішень про надання в оренду приватним підприємцям споруд і земельних ділянок, здебільшого у центрі міста. Але знову ж таки, вони продовжують хаотично нагромаджуватися, адже до сьогодні фактично немає генерального плану забудови міста, оскільки старий, ще радянських часів, давно недійсний.
Сумним досвідом, з якого б уже мали зробити відповідні висновки, і кількаразове перепродавання будівлі колишнього кінотеатру. Голослівних обіцянок немало розвіялось за вітром, а добротне колись приміщення дендалі більше руйнується, вже дійшло до аварійної межі. Нині, щоб його відремонтувати потрібно значно більше коштів, ніж кілька років тому, а завтра, судячи з усього, матимемо ще одні руїни в самісінькому центрі міста, які підлягатимуть хіба що знесенню.
Проблем і проблем навколо. Однак, коли на сесії постало питання про використання вільних коштів у сумі 36 тис. 83 грн., які залишилися у бюджеті на початок нинішнього року, більш нагальних потреб, ніж оплата діяльності органів місцевого самоврядування, не знайшлося. Натомість депутати довго і голослівно дискутували з приводу пропозиції члена постійної комісії з питань бюджету та соціально-економічного розвитку та комунальної власності міста О.Д.Коршок про виділення частини цих коштів на благоустрій та вирішення гострих потреб міста.
Зрештою, саме для цього створена і працює система міської влади і, мабуть, в контексті багатьох моментів, які далеко не на користь сьогоднішнім її представникам, таки доцільніше говорити про економію бюджетних коштів через виведення із складу виконавчого апарату одного із двох заступників тим більше дієвої особистості жодною з яких не спостерігається (що цілком регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 1997р. №1349 „Про фінансове забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування”, яка зазначає, що при наявності на території міської ради більше 15 тисяч населення, допускається 1--2 заступники міського голови.), ніж дедалі більше запускати загальну соціально-економічну ситуацію міста, вирощуючи з елементарних потреб, багатопластові нашарування болючих проблем, яких уже назбиралося в міському активі значно більше, ніж коштів у бюджеті, навіть в його кращих перспективах.
Зрештою, так і продовжуватиметься і матимемо, те, на що заслуговуємо, доки замість серйозного, конструктивного діалогу, будемо відстоювати власні інтереси -- сам собою напрошувався виновок наприкінці цієї бурхливої і загалом для інтересів міста -- малозначимої сесії. Хоч частину вільних коштів у сумі 18 тис.грн. таки відвоювали на користь виплати замін вихователів у дитсадках, що цьогоріч не були передбачені у бюджеті, більшості набагато важливіших відповідей пересічним носівчанам ще чекати і чекати. А поки що живемо під знаком мінусу і великого знаку запитання -- чи не собі й адресованого?...
Т. ДАНІШ.
«Носівські вісті» №23(9091)
Читайте інші матеріали «Носівських вістей»