Тринадцятого лютого відбулася двадцять друга сесія районної ради п’ятого скликання за участю керівників райдержадміністрації та її управлінь і відділів, голів міської і сільських рад, активу органів представницької і виконавчої влади, журналістів. Перед початком засідання присутні вшанували пам’ять колишнього голови райдержадміністрації М. П. Андрієнка.
Відкрила і вела засідання голова районної ради О. П. Самокиша. На її пропозицію затверджується порядок денний сесії та регламент роботи. Обираються робочі органи, після цього, власне, й продовжилася депутатська робота, розпочата в управліннях і відділах органів влади, на засіданнях постійних комісій, президії районної ради. Адже цього разу заголовними були питання виконання Програми економічного і соціального розвитку району за підсумками 2008 року та внесення змін до прийнятої наприкінці минулого року на 2009-й та відповідно підсумки виконання районного бюджету за 2008 рік і про районний бюджет у 2009-у.
Сесія розглянула ці питання в єдиному блоці, заслухавши доповіді першого заступника голови РДА Олександра Пухи та начальника фінансового управління Марії Самбур.
І хоч обидва доповідачі детально виклали теми на засіданнях комісій, однак і на сесії намагались деталізувати і доробок Носівщини у попередньому році, і на його фундаменті обстоюючи пріоритетні напрямки діяльності органів влади, спрямовані, скажемо наперед, якщо не на економічний і соціальний розвиток, то бодай залишитись на досягнутих позиціях у сферах, де здобутки додають оптимізму.
Це, зокрема, стосується агропрому, гуманітарної сфери – освіти, культури, охорони здоров’я, для яких рік, що минув, був успішним, а, можливо, й ідеальним з огляду на ймовірні проблеми в нинішньому за фінансово-економічної кризи.
А ось надзвичайно критичний стан у промисловості з повним її занепадом у зв’язку з тим, що не розпочав сезон цукрозавод, а ще раніше припинили свою діяльність „Продагро”, „Міськмолзавод”, ще більш обмежило стартові можливості економіки району в 2009 році.
Одне слово, спадщина від минулого року, за великим рахунком, залишилася строката. І, на жаль, навіть при тому, що на привабливій стороні шальки терезів найуспішніший рік аграріїв, немало зроблено в газифікації та, вважай, рекордно – з будівництва й ремонту доріг, вагомим доробком завершено рік у гуманітарній сфері мінуси промисловості, які потягнули й зменшення доходів майже на чверть до минулорічного, відвабно переважують доробок. Це, безперечно, негативно позначилося на реальних доходах населення, добробуті і розвитку громади. За результатами моніторингу ОДА, район із ХІІІ-ХІ місць перемістився на ХVІІІ-ХХ. Отже, й у цілому мови про динаміку розвитку не може бути, швидше, відбувається зворотна дія. При цьому набувають системного характеру кризові процеси, які негативно впливають на всі сфери життя, галузі економіки. Програма соціально-економічного розвитку району на 2009 рік, яка приймалася на засідання ради наприкінці минулого, не могла передбачити реального перебігу подій тепер, в недалекому майбутньому. Тому О. М. Пуха запропонував внести зміни по зменшенню орієнтованих рубежів, зокрема, коригуванню обсягів інвестицій, середньомісячної заробітної плати із 1723 до 1450 гривень, збільшенню рівня безробіття, зменшення заготівель цукросировини тощо. Промовець запропонував також ряд конкретних заходів по усуненню недоліків у виконанні Програми-2008, зокрема, подоланню податкової заборгованості та недоїмки до Пенсійного фонду, які помітно зросли й продовжують зростати, розширенню основного кола підприємств, що звітуються, тощо.
Якими б ґрунтовно виписаними не були Програма, озвучені заходи по усуненню недоліків та й регіональні з подолання наслідків кризи, про розвиток, стабілізацію можна говорити з натяжкою. Недарма й висловився перший заступник голови РДА, звітуючи та прогнозуючи перспективи, мовляв, критичний і критикований минулий рік, далебі бачитиметься нам ідеальним, якщо переживемо 2009-й.
Так, від нового року всього можна чекати. Якщо 2008-й прожили більш-менш безбідно, хоч і скромно, зокрема й за рахунок внесення змін до бюджету, то 2009-й розпочали з проплати минулорічних боргів, які складали більше, як півмільйона гривень. Ось на цьому відвабному запасі довелося фінуправлінню творити проект нового бюджету. Він знову, як минулорічний, соціально спрямований і дотаційний на 75 процентів. Власних і закріплених доходів обраховано в сумі 11805,6 тис. гривень, що на 713,7 тисячі менше фактичного виконання доходної частини за 2008 рік. Всі надходження обраховані з огляду на минулорічну динаміку та із змінами в законодавстві. Так, пропонується отримати адмінштрафів за порушення безпеки дорожнього руху на суму 100 тисяч, 280 тисяч – за податок з власників транспортних засобів.
М. І. Самбур запропонувала встановити загальний обсяг доходів районного бюджету в сумі 61000,5 тис. грн., в т.ч. за рахунок трансфертів з Держбюджету – 53496,2 тис.грн. з дотацією вирівнювання районного бюджету 36432,8 тис.грн. Обсяг доходів загального фонду визначено 57448,3 тис.грн, спеціального фонду – 3556,9 тис.грн. Видатки бюджету визначено в сумі 62,5 млн.грн., що на 4,4 млн.грн. більше обсягу минулорічного бюджету. Але цей, здавалось солідний, доважок піде на підвищення мінімальної зарплати та посадових окладів працівникам бюджетної сфери тощо. На подорожчання енергоносіїв медикаментів коштів, вважай, немає.
У структурі асигнувань на освітянську галузь передбачено в сумі 25,6 тис.грн., з яких 82,4 процента – оплата праці з нарахуванням 2,8 млн. гривень – на енергоносії. Виділені 90 тисяч гривень на оздоровлення дітей, кошти на харчування. Передбачено також видатки на освіту із спеціального фонду – 162,2 тисячі, додаткові кошти на одноразову допомогу дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, а також дітям цієї категорії, котрі навчалися у вузах чи виховувались у навчально-виховних закладах на повному державному утриманні при їх працевлаштуванні.
Обсяг видатків загального фонду бюджету по охороні здоров’я становить 11,5 млн.гривень, або на 490 тисяч гривень більше призначень минулого року. На ліки хворим на діабет визначені видатки в сумі 139,2 тис. грн., чого недостатньо, як говорилося в обговоренні, на зміцнення лікарської бази лікувальних установ та на придбання житла працівникам лікарні спрямовується відповідно 168,4 та 130,0 тисяч гривень.
На утримання установ соціального забезпечення та фінансування програм соціального захисту населення передбачено 17 млн. гривень, на 1,7 млн. грн. більше, ніж торік. 83,8 процента асигнувань на галузь забезпечуватимуться із Державного бюджету цільовими субвенціями.
На утримання установ і закладів культури буде спрямовано 3,3 млн.гривень. Видатки помітно зросли проти минулого року. На фізкультуру і спорт закладається 722,6 тисячі гривень, з них на фінансування ДЮСШ – 672,6 тисячі гривень.
Передбачаються кошти на фінансування ЗМІ, утримання центру соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді, реалізацію ряду галузевих програм та дотацію вирівнювання для місцевих бюджетів.
Оборотна косова готівка визначена в 2009 році в сумі 20 тисяч гривень.
В активному обговоренні прогнозу на 2009 рік, зокрема й бюджету, взяли участь: із співдоповіддю К. В Грудін, голова постійної комісії з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та комунальної власності, депутати А. В. Фіщук, М. К. Колєсніков, головний лікар району, Я. О. Чухліб, начальник відділу культури, А. Г. Ільяш, сільський голова с. Червоні Партизани, М. М. Марушко, Л. М. Бутунець, заступник начальника територіального центру, Н. О. Ковбаса, сільський голова с. Лихачів, начальник відділу освіти Н. П. Баришовець, голова районної ради О. П. Самокиша.
Розмова була гострою, звучало немало критичних зауважень як навколо виконання Програми торік, так і з приводу обґрунтування прогнозованої бази на 2009 рік. Район не використовує потенціалу, працює гірше можливостей. Тому й намічена програма невиконана – такий висновок зробила голова районної ради, висловивши ряд слушних пропозицій й по залученню резервів на збільшення обсягів виробництва, поліпшення реального добробуту людей.
Із заключним словом виступив О. М. Пуха.
З усіх питань обговорюваного блоку прийнято рішення. Важливе діло зроблено: бюджет прийнято. І тепер його потрібно максимально наповнювати, аби долучити бодай незначні кошти на ті ж ліки, енергоносії, харчування дітей, оскільки в бюджеті їх закладено в обріз.
Розглянуто і прийнято рішення з ряду інших питань. Це й уже про згадувані регіональні заходи подолання наслідків світової кризи та мінімізації її впливу на економіку району, про Програму з охорони життя людей на водних об’єктах, виконання плану районною радою в минулому році тощо.
Сесія також надала дозвіл територіальному центру на списання автомобіля, який перебуває у спільній власності громади, затвердила розміри компенсацій вартості дитячого харчування на 2009 рік.
«Носівські вісті» №8(9076)