Одним із найважливіших завдань сучасної земельної реформи в Україні є формування повноцінного ринку земель. Без нього навряд чи можна вважати цілісними і логічно завершеними перетворення земельних відносин на зразок європейських. Два десятиліття реформування земельної сфери довели, що недостатньо визнати приватну власність на землю, законодавчо забезпечити гіпотетичну можливість її існування. Власник землі має використовувати її для ринкових цілей. Земля має бути засобом виробництва, об’єктом оренди і, зрештою, торгівлі. Навіщо необхідно запроваджувати земельну реформу? Реформування земельних відносин – вимога часу. Це складний, але єдиний і вірний шлях до запровадження цивілізованого ринку земель. Головним кроком до введення в обіг земель сільськогосподарського призначення є скасування мораторію на їх відчуження, який обмежує конституційні права власників земельних ділянок. Адже мораторій замість вирішення існуючих проблем призводить до нагромадження нових. Що таке ринок земель? Ринок земель – це система правовідносин між відчужувачами земельних ділянок (прав на них) та особами, які набувають право на земельні ділянки, органами державної влади, державними органами приватизації та органами місцевого самоврядування, пов’язаних з укладенням, виконанням, зміною та припиненням цивільно-правових договорів, які передбачають відчуження земельних ділянок або прав на них. Встановлення прозорого ринку земель сільськогосподарського призначення – це не тільки і не стільки їх продаж, це, насамперед, можливість ефективного управління, одним з варіантів якого є передача земельних ділянок у довгострокову оренду. Що зміниться після запровадження ринку землі? Запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення сприятиме прискоренню розвитку сільськогосподарського виробництва в Україні, суттєвому підвищенню інвестиційної привабливості аграрного сектору, відновленню українського села та підвищенню рівня життя українських селян – 40% громадян України. Дозвіл на продаж сільськогосподарських земель за тими правилами, які передбачається встановити Законом України «Про ринок земель», дозволить: • припинити неконтрольований «чорний» продаж угідь, а отже, сприятиме встановленню їх ринкової вартості; • формувати прийнятні з економічної точки зору земельні ділянки для ефективного господарювання; • підвищити відповідальність власників за ефективність використання земель сільськогосподарського призначення. Чому не можна продовжити дію мораторію? Відміна мораторію надасть можливість громадянам повністю реалізувати своє конституційне право на землю. Вони вільно, без будь яких обмежень та застережень, зможуть володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Слід зауважити, що нині діючий мораторій звужує конституційні права громадян України щодо розпорядження власною земельною ділянкою. Чи не станеться так, що після введення ринку землі всю землю скуплять олігархи? Ні, адже водночас із запровадженням ринку земель передбачається заборонити надмірну концентрацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності однієї особи. Це означає, що обмежується максимальна площа земельної ділянки, якою може володіти особа. Максимальна площа залежатиме від кліматичної зони та становитиме: для Полісся – 1500 га; для Лісостепу – 1750 га; для Степу – 2100 га; для Карпат – 900 га; для Криму – 1100 га. Для чого буде запроваджено обмеження купівлі землі в одні руки? Граничний розмір земель сільськогосподарського призначення у приватній власності однієї особи не може перевищувати 2100 гектарів. Обмеження встановлюються, перш за все, для уникнення монополізації та надмірної концентрації земель сільськогосподарського призначення. Це сприятиме сталому розвитку фермерських господарств, дрібних землевласників, усіх тих, хто живе та працює на землі і за природою своєю повинен дбати і дбатиме про розвиток рідного села, соціальну складову і його майбутнє. У великих агрохолдингів дещо інші пріоритети. Хто встановлював норми купівлі землі в одні руки? Граничний розмір земель сільськогосподарського призначення у приватній власності однієї особи, що пропонується встановити законопроектом «Про ринок земель», розроблявся на основі глибоких наукових досліджень під егідою Національної академії аграрних наук України щодо оптимальних розмірів господарств. Чи зможуть купувати землю підприємства? Підприємства зможуть набувати у власність тільки землі несільськогосподарського призначення. Землі сільськогосподарського призначення підприємства зможуть взяти лише в оренду. Чи можна буде вносити земельні ділянки до статутних фондів підприємств? Земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не можна буде вносити до статутних фондів підприємств. Це дозволить звести нанівець «тіньові схеми» щодо відчуження земель сільськогосподарського призначення. Які ще будуть встановлені обмеження на купівлю землі? Передбачається запровадити заборону щодо зміни цільового призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, які були набуті із земель державної та комунальної власності, протягом 10 років з дня укладення договору відчуження. Чи будь-який громадянин України зможе купити землю? Законодавець запроваджує норму стосовно того, що покупцем земельних ділянок сільськогосподарського призначення може бути будь-який громадянин України. Чи зможуть купувати сільськогосподарські землі мешканці міст? Так, зможуть. Для громадян України жодних обмежень на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення не передбачається. Чи зможуть неповнолітні бути власниками земельних ділянок? Законодавством України обмеження права власності громадян на земельну ділянку не встановлено. Однак Земельним кодексом України передбачено, що при реєстрації прав власності на земельну ділянку в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування громадянин повинен надати копію паспорта, якого у неповнолітньої особи немає. Чи можна буде подарувати земельну ділянку? Земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які перебувають у приватній власності, можуть бути подаровані лише членам сім’ї фізичної особи, яка здійснює відчуження земельної ділянки, або ж на користь держави, територіальної громади. Коли можна буде продавати та купувати землю? Із запровадженням повноцінного ринку земель, тобто з 1 січня 2012 року, можна буде продавати та купувати земельні ділянки сільськогосподарського призначення. Чи можна буде передавати земельний пай у спадщину? Так, можна. Таке право гарантовано проектом Закону «Про ринок земель». Але у разі відсутності спадкоємців суд визнає спадщину відумерлою, і вона переходитиме у власність держави. Що таке переважне право на придбання земельної ділянки? Це пріоритетне (першочергове) право на придбання земельної ділянки. Відповідно до проекту Закону «Про ринок земель», орендарі чи користувачі земельних ділянок, а також власники суміжних земельних ділянок матимуть переважне право на придбання земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та особистого селянського господарства. Переважне право на купівлю земельних ділянок, що перебувають у спільній сумісній та спільній частковій власності, матимуть її співвласники. Хто матиме переважне право на придбання земельноїділянки? Переважне право на придбання земельної ділянки сільськогосподарського призначення матиме держава (щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів), органи місцевого самоврядування (щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів), орендарі та суміжні землевласники. Як виглядатиме механізм продажу земельної ділянки? Продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що перебувають у власності громадян та юридичних осіб, здійснюється за ініціативою їх власників. А ось продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності (права оренди), не наданих у користування, на яких відсутні будівлі, споруди та інші об’єкти нерухомого майна, здійснюється на конкурентних засадах (аукціонах), крім окремих випадків, установлених Земельним кодексом України. Продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, на яких розташовані господарські будівлі і двори, що перебувають у власності фізичних чи юридичних осіб, здійснюється цим особам за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування відповідно до проектів землеустрою щодо відведення зазначених ділянок, затверджених у порядку, встановленому Земельним кодексом України. Як можна буде продати земельну ділянку, що перебуває у спільній власності? Співвласник зможе продати належну йому частку у спільній частковій власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення. У такому разі інші співвласники матимуть переважне право купівлі частки. Що таке нормативна грошова оцінка? Нормативна грошова оцінка земельних ділянок – капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та земельні частки (паї), державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва. Чи зміниться розмір нормативної грошової оцінки? Станом на 1 січня 2011 року нормативна грошова оцінка 1 га сільськогосподарських угідь в середньому по Україні складає 11337,3 грн., 1 га ріллі – 11949,4 гривень. Із 1 січня 2012 року нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь збільшиться у 1,756 рази. Після цього вартість 1 га ріллі в середньому по Україні становитиме близько 21 тис. грн. Чи можна буде купити землю дешевше за нормативну грошову оцінку? Відповідно до положень законопроекту «Про ринок земель», ціна продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності не може бути нижчою за її експертну грошову оцінку, встановлену на час продажу відповідно до закону. При цьому, експертна грошова оцінка не прив’язується до нормативної грошової оцінки. Як можна буде продати земельний пай, що використовується в сівозміні? Продаж земельної ділянки, яка використовується в сівозміні, можливий за умови використання цієї ділянки у сівозміні до закінчення періоду ротації сівозміни. Скільки коштуватиме земля? У ринкових умовах ціна землі, як і будь-якого товару, залежить від попиту і пропозиції. За відсутності повноцінного земельного ринку у зв’язку з дією мораторію ринкові ціни на сільськогосподарські землі в Україні поки ще не сформовані. Землі недооцінені. Як мінімальну, так і максимальну ціну земельних ділянок буде встановлю вати ринок. Чи буде зростати вартість землі з часом? За прогнозами експертів, у перший рік після зняття мораторію вартість землі буде низькою – від 300 до 800 доларів за гектар, але з розвитком ринкових відносин ціна за землю буде неухильно збільшуватись. У сусідніх країнах, де проведено реформи у земельній сфері, ціна ріллі у 5–10 разів більша, ніж нині у нас. А українські чорноземи не гірші. Що повинен містити договір купівлі-продажу землі? Договір купівлі-продажу земельної ділянки укладається у письмовій формі і повинен містити: предмет договору, ціну та умови оплати за земельну ділянку, обов’язки сторін, розгляд спорів, умови договору. У разі купівлі земельної ділянки з розстроченням платежу у договорі купівлі-продажу обов’язково зазначається, що відповідне право переходить до набувача після сплати першого платежу, який є підставою для видачі правовстановлюючого документа. Форма типового договору купівлі-продажу землі буде затверджена центральним органом виконавчої влади з питань аграрної політики та продовольства, тобто Міністерством аграрної політики та продовольства. Чи буде контролюватися використання землі покупцем? Відповідно до положень Земельного кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель здійснює уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, тобто Державне агентство земельних ресурсів України. Особливо важливим та актуальним натепер, коли прийнято ЗаконУкраїни «Про державний земельний кадастр» та відкривається ринок землі, є питання налагодження дієвого контролю за використанням та охороною земель. Формування ринку земель та продовження провадження земельної реформи вже сьогодні вимагає забезпечення контролю за правомірністю розпорядження землями, проведенням земельних аукціонів, своєчасністю сплати орендної плати та земельного податку, операціями з купівлею та продажем земель, її цільовим використанням тощо. Чи можна буде змінити призначення земельної ділянки? Змінити цільове призначення земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, ведення фермерського господарства, особистого селянського господарства можна буде виключно на підставі затверджених в установленому законом порядку схем землеустрою відповідних адміністративно-територіальних одиниць, що містять зонування земель за їх категоріями. Також можна буде змінити цільове призначення деградованих та малопродуктивних земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної та комунальної власності для залісення, залуження або створення об’єктів природно-заповідного фонду. Чи буде продаватися земля державної та комунальної власності? Так, буде продаватися у встановленому законодавством порядку. Продавцями земель державної та комунальної власності від імені держави відповідно до наданих повноважень виступають Кабінет Міністрів України, Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські, районні державні адміністрації, сільські, селищні, міські ради, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Яким чином продаватиметься земля, на якій розміщено приватні будинки? Продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, на яких розташовані господарські будівлі і двори, що перебувають у власності фізичних чи юридичних осіб, здійснюється цим особам за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування відповідно до проектів землеустрою щодо відведення таких ділянок, затверджених у порядку, встановленому Земельним кодексом України. Розмір такої земельної ділянки встановлюється з урахуванням державних будівельних норм і правил, що відповідають умовам обслуговування та експлуатації зазначених будівель і споруд. Хто зможе купити землю державної та комунальної власності? Купувати земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва зможуть лише громадяни України, фермерські господарства, держава та територіальні громади. Стосовно купівлі земель сільськогосподарського призначення інших видів використання законодавством обмежень не встановлено. Чи передбачено якісь преференції для селян при купівлі землі державної власності? Селянам надається можливість купити земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також для ведення фермерського господарства, особистого селянського господарства з розстроченням платежу терміном на 5 років. . Хто зможе скористатися розстрочкою на придбання сільськогосподарських земель? Цим правом зможуть скористатися громадяни, які постійно проживають у селі, займаються фермерським господарством, або ведуть особисте підсобне господарство, молоді фахівці, а також ті, хто хоче купити деградовані землі. На яких умовах надаватиметься розстрочка на придбання державних земель? Розстрочення платежу надаватиметься покупцям за умови: • обов’язкової сплати покупцем протягом 30 календарних днів після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу не менш як 50% частини платежу, що зараховується до державного та місцевого бюджетів; • встановлення заборони на продаж або інше відчуження покупцем земельної ділянки до повного розрахунку за договором купівлі-продажу. Чи буде якось контролюватися використання земель? Відповідно до положень Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель – уповноваженим органом з питань екології та природних ресурсів. Самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами. Громадський контроль за використанням та охороною земель здійснюється громадськими інспекторами, які призначаються відповідними органами місцевого самоврядування і діють на підставі положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Як можна буде покарати орендаря за затримку орендних виплат? Відповідно до статті 6 Господарського кодексу України одним із загальних принципів господарювання в Україні є заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини. Згідно зі статтями 35 та 36 Закону України «Про оренду землі», суперечки, пов’язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку. У разі невиконання зобов’язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором. Як можна буде боротися з порушеннями орендарями умов договорів оренди? Спори, пов’язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку. У разі невиконання зобов’язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором. Адміністративну відповідальність передбачено, зокрема, за такі порушення земельного законодавства, як: • псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою та нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами, а також невжиття заходів для боротьби з бур’янами; • використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об’єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень; • порушення строків повернення тимчасово зайнятих земель або невиконання обов’язків щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; не проведення рекультивації порушених земель; • самовільне зайняття земельної ділянки. На який термін вигідніше буде віддавати свій пай в оренду? Укладання довгострокових договорів оренди вигідніше за короткотермінові договори, оскільки заінтересовує орендарів у збереженні родючості землі, забезпеченні оптимальних сівозмін. Крім того, це дає їм змогу отримувати кредитні ресурси, тому що довгострокові договори оренди за законопроектом «Про ринок земель» можуть бути предметом застави. Орендарі за таких умов зможуть вкладати ці кошти в сучасні аграрні технології. Чи правда, що з 2013 року буде відмінено державні акти на право власності на землю? Закон України «Про Державний земельний кадастр» передбачає відміну державних актів на право власності на земельні ділянки, процедура виготовлення та видачі яких обросла значними бюрократично-корупційними схемами і створювала суттєві перешкоди у реалізації прав фізичних та юридичних осіб. Законодавець встановив дату, від якої розпочнеться відлік дії цієї норми Закону, – 1 січня 2013 року. Чи треба сьогодні отримувати державні акти на право власності на землю, якщо з 2013 року вони будуть відмінені? Державні акти на землю будуть дійсними 10, 20 років і надалі, тільки при трансакціях з ділянкою цей документ вилучатимуть. Ця норма Закону України «Про державний земельний кадастр» діятиме з 1січня 2013 року. Натомість громадянин зможе безкоштовно отримати всю інформацію про ділянку через Інтернет. Також громадянин за бажанням отримуватиме витяг з державного реєстру про свою власність. Коли і як буде здійснюватись розмежування земель державної та комунальної власності? Розмежування земель державної та комунальної власності здійснюється відповідно до Закону України «Про розмежування земель державної та комунальної власності». Цей закон визначає правові засади розмежування земель державної та комунальної власності і повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо регулювання земельних відносин з метою створення умов для реалізації ними конституційних прав власності на землю, забезпечення національного суверенітету, розвитку матеріально-фінансової бази місцевого самоврядування. Повноваження стосовно прийняття рішень і замовлення проектів землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності належать органам місцевого самоврядування та органам виконавчої влади. Що буде з невитребуваними земельними паями? Невитребувані земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку. Що буде з землями, які наразі не використовуються власниками? Право власності на землю гарантується Конституції України. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Невикористання власником земельної ділянки не є порушенням законодавства і не може нести будь-яких правових наслідків щодо обмеження його права на землю. Що буде з землями, які не мають власників? У разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття така спадщина в судовому порядку визнається відумерлою. Чи будуть на державному рівні вживатись якісь заходи з охорони земель? На державному рівні цільове фінансування заходів з охорони земель здійснюється за відповідною бюджетною програмою. Ці кошти спрямовуються на проведення вишукувальних робіт; розроблення проектної документації на землях державної власності; здійснення консервації, рекультивації, поліпшення земель; на будівництво і реконструкцію протиерозійних гідротехнічних споруд. Останнім часом асигнування на природоохоронні заходи суттєво погіршилось. Минулого року, порівняно з 2007 та 2008 роками, фінансування з державного бюджету України на зазначені цілі зменшилось майже у 20 разів (на той період було передбачено по 9 млн. грн. щороку). Брак коштів не дозволяє належним чином проводити роботи з охорони земель. Законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення контролю за використанням земельних ресурсів», прийнятим Верховною Радою України за основу 05.07.2011, передбачено створення у складі державного бюджету спеціального Державного фонду економічного стимулювання підвищення родючості ґрунтів, кошти якого будуть спрямовуватися виключно на вирішення проблем охорони і відтворення якісного і високопродуктивного стану ґрунтів. Прийняття цього Закону дасть змогу відновити роботи щодо охорони ґрунтів, відтворення, підвищення і збереження їх родючості та поліпшити екологічний стан ґрунтового покриву, посилить здійснення державного контролю за якісним станом ґрунтів. Держземагентство розробляє проект Концепції Загальнодержавної програми використання та охорони земель, метою якого є визначення проблеми у сфері використання та охорони земель. Вона стане ефективним інструментом розв’язання нагальних проблем із забезпечення охорони земель. Крім того планується запровадити Загальнодержавну програму використання та охорони земель на період до 2022 року, якою буде визначено шляхи і способи розв’язання цієї проблеми. Як зберегти родючість українських ґрунтів? Із запровадженням повноцінного ринку земель власники господарюватимуть краще. Доказом тому – досвід передових країн світу, де давно працюють на землі за законами ринку. За нових умов власники і землекористувачі по-господарськи дбатимуть про землю, підвищуватимуть родючість ґрунтів та зберігатимуть інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу та поживних елементів. Крім того, забезпечуватимуть захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур’янами, чагарниками і дрібноліссям, уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу. Державні уповноважені органи слідкуватимуть за динамікою родючості ґрунтів, систематично проводитимуть їх агрохімічне обстеження, в яких фіксуватимуть початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів і рівні їх забруднення. Чи не позначиться введення ринку землі на продовольчій безпеці країни? Запровадження ринку сільськогосподарських земель дозволить підвищити ефективність аграрного сектору та збільшити обсяги виробництва сільськогосподарської продукції. Поданий на розгляд Верховної Ради проект Закону «Про ринок земель» містить всі необхідні положення для збільшення обсягів виробництва сільськогосподарської продукції. Зокрема, в проекті передбачено, що в разі продажу земельних ділянок, що входять в єдиний масив та використовуються в сівозміні, їх продаж буде здійснюватись виключно за умови подальшого використання цих земельних ділянок у сівозміні до закінчення періоду ротації сівозміни. Крім того, в силі залишаться всі існуючі договори оренди землі. З цього приводу Міністр аграрної політики та продовольства України Микола Присяжнюк зазначає: «Ми усвідомлюємо, що головне наше завдання – зберегти існуючий баланс, не порушити ту систему виробництва, яка на сьогодні склалася. Тільки так ми зможемо гарантувати продовольчу безпеку держави, збільшити експортний потенціал та забезпечити розвиток аграрного сектору». Чи не станеться так, що всю вирощену в Україні продукцію експортуватимуть ? Це безпідставні побоювання. Сільськогосподарська галузь працює і надалі працюватиме для задоволення, перш все, потреб громадян нашої держави в продуктах харчування та забезпечення продовольчої безпеки держави. І лише надлишки продовольства експортуються. Прикладом тому є сьогорічний врожай зернових, який із запасом забезпечує внутрішні потреби країни, а формування рекордного продовольчого запасу дозволить уникнути дефіциту хлібобулочних виробів. За оцінками Мінагрополітики, цього року в Україні буде зібрано 47,4 млн. тонн зерна, що на 8,1 млн. тонн більше, ніж у попередньому році. Середня врожайність складає 29,9 центнерів з гектара, що також значно перевищує минулорічний показник. Така кількість із запасом покриває внутрішні потреби країни в зернових і дозволяє збільшити експортні поставки, чим поліпшити торговельний баланс держави. Що буде з деградованими та малопродуктивними земельними ділянками сільськогосподарського призначення? Деградовані та малопродуктивні землі, господарське використання яких є екологічно небезпечним та економічно неефективним, підлягають консервації. Їх господарське використання припиняється на певний термін для залуження або залісення. Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід, підлягають рекультивації. Для відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвіду- вальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву. До цієї справи можуть долучитися і пересічні громадяни. Відповідно до проекту Закону України «Про ринок земель», вони можуть придбавати за плату у власність деградовані та малопродуктивні ділянки сільськогосподарського призначення із земель державної та комунальної власності для залісення, залуження або створення об’єктів природно-заповідного фонду. Залісення, залуження або організація територій об’єктів природно-заповідного фонду здійснюється на підставі затверджених відповідних проектів. Як введення ринку землі позначиться на рівні життя на селі? Запровадження повноцінного ринку права на землю надасть нові можливості селянам. Важливою складовою впровадження земель- ної реформи є її соціальна складова. Наразі планується 1% від суми оренди земель спрямовувати на спеціальні рахунки сільських рад, що приблизно складає 4 млрд. гривень щорічно. З підвищенням вдвічі нормативної грошової оцінки земель суттєво збільшаться доходи власників паїв. Власники земель і орендарі зможуть додатково залучати інвестиції до свого бізнесу, що в свою чергу призведе до збільшення надходжень в сільські і селищні бюджети, а відтак дозволить вкладати додаткові кошти в розвиток інфраструктури. З розвитком особистих селянських господарств в селі з’являться нові робочі місця, що стане привабливим стимулом для молоді, яка буде залишатися на селі, а не тікати до міст чи за кордон в пошуках кращої долі. Це означатиме, що в українського села є майбутнє. Чи передбачає земельна реформа підтримку фермерів та невеликих сільгоспвиробників? Новоствореним фермерським господарствам у період становлення (перші три роки після його створення, а у трудонедостатніх населе- них пунктах – п’ять років), фермерським господарствам з відокремленими фермерськими садибами, фермерським господарствам, які провадять господарську діяльність та розташовані у гірських населених пунктах та на поліських територіях та іншим фермерським господарствам надається допомога за рахунок державного і місцевого бюджетів, у тому числі через Український державний фонд підтримки фермерських господарств. Кабінет Міністрів України щорічно в проекті Державного бюджету України передбачає кошти на підтримку фермерських господарств. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щорічно передбачають кошти в проектах місцевих бюджетів на підтримку фермерських господарств. Як завдяки земельній реформі збільшити кількість робочих місць на селі? Запровадження повноцінного ринку земель сприятиме економічному зростанню сільськогосподарської галузі, створить належні умови для діяльності дрібних товаровиробників, фермерських господарств. З метою формування економічних передумов для відтворення людського потенціалу в сільській місцевості передбачається провести заходи щодо розширення сфери зайнятості. Вживатимуться заходи до збільшення кількості робочих місць в галузях сільського господарства, сфері переробки та зберігання продукції, агросервісного забезпечення, надання побутових послуг та інших видах несільськогосподарської діяльності, істотного зниження рівня безробіття. Для заохочення молоді до роботи і проживання в сільських населених пунктах передбачається надання земельних ділянок та кредитів на пільгових умовах для придбання земельних ділянок для товарного сільськогосподарського виробництва з відстрочкою їх виплати на 5 років для осіб, які виявлять бажання працювати в аграрній сфері, організацію професійного навчання, надання соціальної допомоги, зокрема у розв’язанні житлової проблеми, забезпечення розвитку творчих здібностей дітей та молоді, їх змістовного дозвілля, відпочинку та оздоровлення. Як земельна реформа дозволить поліпшити інфраструктуру сіл? З метою поліпшення інфраструктури сільських населених пунктів розроблятиметься комплекс заходів щодо: • розвитку мережі та зміцнення матеріальної бази і кадрового забезпечення закладів лікувального, загальноосвітнього і соціально-культурного призначення; • підвищення рівня облаштування сільських населених пунктів інженерно-технічними комунікаціями, благоустрою сіл, надійності функціонування систем електро-, газо-, тепло-, водопостачання та водовідведення, сільських доріг, охорони довкілля; • поліпшення житлових умов; • сприяння розвитку сфери платних послуг, зокрема побутових тощо. Хто контролюватиме дотримання законодавства про земельну реформу на селі? Представники громадських організацій, місцевих органів влади, уповноважені правоохоронні контролюючі органи, на які покладено виконання цих обов’язків. Де можна отримати додаткову інформацію про ринок земель. На веб-сайтах Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державного агентства земельних ресурсів України.
|