Нова система державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, яка впроваджена в Україні з 1 січня 2013 року, за своєю суттю була хорошим і правильним задумом. Скорочення кількості інстанцій, переліку необхідних документів, створення єдиного реєстру прав на нерухоме майно, передбачуване здешевлення послуг - все це покликане було «полегшити життя» учасникам угод з нерухомістю. Але чи вже настали покращення в оформленні нерухомості? Що чекає громадян, що звертаються зараз в нотаріальні контори? Один з наших читачів розповів нам, як він намагався зареєструвати нерухомість за новими правилами, і що з цього вийшло, повідомляє finbrok.in.ua.
У минулому році моїй родині знадобилося переоформити деякі документи на нерухомість. Пам'ятаючи, що з Нового року вводяться зміни, покликані полегшити цю процедуру, ми дочекалися закінчення новорічних свят і, підбадьорені заявами держчиновників про ефективність нової системи, вирішили звернутися до нотаріуса.
Однак, обійшовши не одну нотаріальну контору, ми не зустріли там особливого оптимізму. У декількох конторах нам повідомили, що нотаріус у відпустці до кінця місяця: «Дзвоніть у лютому і краще навіть не в перших числах». У тих же, де нотаріус був на місці, нам відповідали з помітною невпевненістю - утруднення викликали практично будь-які питання: від переліку необхідних документів, до вартості оформлення угоди та тривалості процедури. Один з нотаріусів відверто розповів нам про причини загальної непевності.
Причина перша - новий «Єдиний державний реєстр нерухомості» порожній. Спочатку передбачалося, що всі дані з «Єдиного реєстру заборон відчуження нерухомого майна» та «Реєстру прав власності на нерухоме майно» будуть перенесені в новий Реєстр. Однак цього не сталося і нотаріусам доводиться вручну, від угоди до угоди наповнювати новий Реєстр інформацією. А це не тільки додаткові витрати часу і підвищена ймовірність помилок (адже програмний інтерфейс нового Реєстру досить непростий). Порожній Реєстр є приводом для численних запитів інформації зі старих реєстрів, які тепер зробили платними - кожне звернення до них обійдеться в 68 грн. Спрогнозувати точну кількість таких запитів заздалегідь неможливо - ситуація стає зрозумілою тільки в ході оформлення угоди. Кожна сума в 68 грн. оплачується в Мін'юст самим клієнтом через відділення банку.
Причина друга - неврегульованість процедури передачі документів в інші регіони. Згідно з новими правилами реєстрації прав власності на нерухомість, кожен нотаріус має право оформляти такі права на об'єкти по всій Україні. Для угод, в яких оформлення прав на нерухомість здійснюється у відмінному від розташування самого об'єкта місці, передбачається передача пакету документів (в тому числі оригіналів на бланках суворої звітності) від нотаріуса, що оформляв угоду, до будь-якого «державного реєстратора», розташованого в тій же територіально -адміністративній одиниці, що й об'єкт нерухомості. І якщо процедуру передачі документів у межах одного населеного пункту уявити собі легко, то при розташуванні об'єкта в іншому регіоні все набагато складніше - цей процес не описаний в законі. Нотаріуси можуть користуватися послугами кур'єрської доставки або замовної пошти, однак, бути впевненим у тому, що адресат правильно розпорядився документами і вніс всі відповідні зміни до реєстру, практично неможливо.
Причина третя - збільшена відповідальність нотаріусів. Незважаючи на складність роботи з новим Реєстром, нотаріуси відповідають за коректність всієї внесеної інформації. Будь-яка помилка здатна викликати підозру в несумлінності нотаріуса і використанні службового становища. Такі факти можуть навіть класифікуватися за Кримінальним Кодексом України. Крім того, в процесі оформлення угоди нотаріус помилково може зробити менше, ніж це необхідно, запитів інформації до старих реєстрів. Мін'юст його згодом перевірить і підкоригує, надавши відсутні квитанції до оплати. Однак, клієнт, для якого оформлялася угода, давно пішов, - чи можливо переконати його повернутися і доплатити певну суму до вже закритої угоди? Відповідно, фінансові ризики такого роду також лягають на нотаріусів.
Причина четверта - незадоволені клієнти. Як наслідок всієї перерахованої плутанини, нотаріуси стикаються з цілком закономірним невдоволенням з боку потенційних клієнтів і побоюються розгубити постійних.
«Нової схемою реєстрації майнових прав на нерухомість нас просто підставили!», - Сказав в серцях нотаріус. Його можна зрозуміти - по суті, нотаріуси змушені виконувати всю роботу за державу, - від технічного наповнення реєстру до роз'яснювальної роботи з громадянами. Однак їм самим майже нічого не пояснили - всі питання, що виникають, прояснюються в ході оформлення конкретної угоди. При цьому вони несуть непомірну відповідальність за дії в реєстрі - будь-яка помилка буде жорстко каратися, аж до кримінальної відповідальності або позбавлення права займатися нотаріальною діяльністю.
Враховуючи перераховані ризики, а також те, що для нотаріусів робота з реєстром - це, по суті, додаткове неоплачуване навантаження, вони змушені переглядати вартість своїх послуг. У підсумку, сума «до оплати» при подібних операціях збільшилася в рази. Крім того, потенційних клієнтів попереджають, що оформлення угоди буде тривати не одну годину.
Одержуючи запит на угоду, в процедурі оформлення якої нотаріус не впевнений, він, швидше за все, відмовиться від неї. Більш того, якщо клієнт вирішить звернутися в одну із сусідніх нотаріальних контор, йому цілком можуть відмовити і там - проблеми у всіх нотаріусів схожі, а «сарафанне радіо» працює справно.
На закінчення - наші рекомендації тим, хто найближчим часом все ж планує здійснювати нотаріальні дії з нерухомістю. Вам бажано підготуватися до наступного:
Швидше за все, інформація, отримана Вами від нотаріуса, буде нечіткою. Можливо, Вас це буде бентежити або навіть обурювати.
Вам навряд чи назвуть точну вартість оформлення угоди, але вона напевно буде в рази дорожчою, ніж раніше. Навіть до сплати держмита, сума всіх інших обов'язкових платежів і послуг нотаріуса може досягати 3-4 тис. гривень (в залежності від складності угоди).
На оформлення операції Вам доведеться витратити не менше 4-6 годин. Краще виділити для цього цілий день.
Тим часом, нотаріуси, намагаючись розібратися в особливостях нової процедури, активно користуються лінією гарячої підтримки Мінюсту. Але навіть незважаючи на це, вони переконані, що суть проблемних питань і недоробок все ще «сирий» системи не в повній мірі усвідомлюються чиновниками - будь яких коригувальних дій з їх боку чекають не раніше, ніж накопичиться критична маса проблемних звернень. За оцінками нотаріусів, на обкатку нових процедур буде потрібно близько 3-х місяців.
Заради справедливості слід визнати, що нотаріус, готовий оформити угоду, знайшовся, але ми все ж вирішили з цим почекати.
|