Передноворіччя без напруги не буває. Підсумовуємо зроблене, намічаємо нові плани. Без цього, як підтверджує життя, виявляється, і в умовах ринкової економіки згубно. І не лише для економіки, а й керованості суспільними процесами. В цьому ще раз переконвася світ, віч-на-віч наразі зіткнувшись з фінансово-економічною кризою.
Чи винесе урок для себе Україна із випробувань, які вибрала сама, опустивши вітрила і значною мірою штурвал суспільного корабля, прирікши його зачасту на некеровану плавбу між рифами нових для себе виробничих відносин?!
А втім, прогнозування розвитку території на місцевому рівні -- умовне. Та ще за неприйнятого головного фінансового документа, від позицій якого значною мірою залежить й така насамодостатня аграрна глибинка, як наша Носівщина. І все ж органи виконавчої влади та місцевого самоврядування району, враховуючи уроки попередніх років, продуктивно попрацювавши над розробкою пріоритетних напрямів розвитку району на 2009 рік. Як говориться, відкидаючи всі умовності, без оглядки на песимістичні прогнози, прагнули закласти в програмний документ хоч і незначне, а все ж поглиблення тенденції зростання економічного потенціалу та добробуту населення. І ось після детального розгляду та аналізу на президії районної ради та в комісіях Програму соціально-економічного розвитку винесено заголовним питанням на сесію районної ради.
Відкрила і вела пленарне засідання голова районної ради О.П. Самокиша, надавши слово для озвучення підсумків економічного та соціального розвитку району у 2008 році та завдань пріоритетного розвитку економіки та соціальної сфери у Новоріччі першому заступнику голови РДА О. М. Пусі.
Отже, перше питання, з якого фундаменту продовжуватиметься розвиток територіальної громади. Навіть з огляду на те, що доповідач не загострював окремі тенденції втрат, присутні не могли не зрозуміти, що запас міцності нашого фундаменту, не зважаючи на шосте місце в області, досить крихкий. І це при тому, що досить успішно попрацювали аграрники, виростивши рекордний врожай зернових. На жаль, він не допоміг стати заможнішими. А ось буряківники втратили позиції й практично підвели риску в місцевому цукровиробництві, галузі, на якій, власне, й трималася економіка району, наповнюваність бюджету, поповнився Пенсійний Фонд. Натомість Програмою на 2009 рік закладається прогноз всього на 50-тисячний вал цукросировини, що, безперечно, не могло не викликати сумнівів у депутатів. Зрештою, думаємо ми відроджувати цукрозавод чи віддамо його на вирізання інвесторам?!
Безперечно, в тваринницькій галузі намітилося немало позитивів. Вже те, що тільки за 9 місяців поточного року в її розвиток вкладено понад 20 мільйонів гривень інвестицій, майже в десять разів більше, ніж торік, засвідчує про певні перспективи. Пов"язані вони насамперед із спорудженням сучасних молочних комплексів в агрофірмах ЗАТ "Нива", СФГ "Вікторія", ТОВ "Колорит-Агро". Але й при цьому поголів"я ВРХ в районі зростає надто повільно, а корів взагалі на лічені десятки -- всього на 43 голови. Словом, при таких темпах росту можемо тільки хвалитися вищим процентом проти попередніх років у валовому виробництві молока, м’яса.
Істотним моментом запропонованої програми є те, що вона фіксує головні проблеми, які стримують розвиток промислового виробництва і агропромислового комплексу, соціальної сфери. Саме на їх вирішення доведеться спрямовувати зусилля органів влади та територіальним громадам в новому році.
Взагалі прогнозуванням перспектив не обійдена в програмі жодна галузь. Причому в кожній з них у році, що завершується, немало було зроблено. Скажімо, серйозно поправлено стан доріг, зокрема, за рахунок державних коштів облаштовано тонкошарове покриття на автошляхах району на 24 кілометнах. Успішним був рік і в наших райавтодорівців. Якщо і в Новому 2009 році району поталанить так із коштами від держави на дороги та додамо власних зусиль, можна буде вважати, що із важливим завданням справляємось на рівні із завершенням газифікації району, здійсненням програми "Чиста вода", у вирішенні якої, до речі, теж зроблено немало.
Взагалі програмою задекларовано непогані позиції по реформуванню житлово-комунального госпордарства, виписані чіткі пріоритети, зокрема, для КП "Носівка-Комунальник", КП "Носівські теплові мережі". В доцільності й ефективності передбачених заходів сумніватись не доводиться. Тільки ось чи під силу обом підприємствам, нерідко без підтримки, самим справитися із серйозними намірами. Скажімо, головним донором КП "Носівські тепломережі" залишається бюджет, якого чекає напростий рік найощадливішої економії, зокрема, й на енергоносії, а комунальники постійно потерпають через невчасні розрахунки місцевого бюджету за виконану роботу на очищення і впорядкування міста. Натомість саме для цього підприємства надзвичайно актуально зміцнення технічної бази, завершення розпочатого будівництва артезіанських свердловин.
Не робиться особливих відкриттів Програмою і в розділі сфери обігу товарів та послуг. Споживчий ринок живе практично сам по собі, а товарообіг та послуги швидше наразі у формальних показниках. Все ж органам влади очевидно, якщо не тепер, то в перспективі повертатися до дійового контролю за ціноутворенням і якістю товарів, формування сучасного комунально-побутового сервісу, зокрема, на селі, інфраструктури аграрного ринку. Якраз ці важливі пріоритети не мають чітких обрисів у програмі новоріччя. Натомість досить слабкою ланкою залишається в районі організація заготівель молока, іншої сільгосппрродукції. Ми далеко відстали від районів, де позитивний досвід у цій справі поповнює вагомо місцеві бюджети.
Або таке. До конфліктної ситуації підвела міська влада проблему міні-ринку. Нічого кращого не придумали, як видати розпорядження про його закриття -- всупереч побажанням носівчан і попираючи правами підприємців. Хіба не такі гарячі й проблемні теми повинні займати чільне місце серед пріоритетів цього важливого розділу, а не декларації, скажімо, про виїзне торгівельно-побутове обслуговування віддалених та малочисельних пунктів, які живуть, дякуючи сумлінню приватних підприємців?!
Без перебільшення, грунтовно в програмі виписана гуманітарна сфера. Але від того, наскільки вдасться реалізувати навіть найскромніші задуми в забезпеченні охорони здоров’я, права на освіту, розвивати культуру й духовність, фізкультуру і спорт, здійснювати соціальний захист залежить від фінансування, насамперед, державного. На місцевий досить велике навантаження, якщо всі потреби, зафіксовані головною програмою і цілою низкою діючих інших уміститься в 2009. Чи дійдуть руки в наступному році до ремонту спорткомплексу ДЮСШ і здійснення цілого ряду інших ремонтів у навчальних закладах, будинках культури, медичних установах, зрештою, до завершення будівництва міської школи №5. Питання досить риторичне. Але й не планувати не маємо права. Навіть якщо наполовину справимося із намічуваним, й на тому будемо вдячні Програмі, яка спонукала до дій, обов’язковості, сумління, пошуку нових шляхів у відродженні економіки, реанімації ряду законсервованих промислових підприємств.
Саме на ці орієнтири націлював і співдоповідач, голова постійної комісії районної ради В.К. Грудін.
Гострим з огляду на проблеми в галузі був виступ в обговоренні головного лікаря ЦРЛ М.К. Колєснікова. На проблемних питаннях своїх громад зупинилися Хотинівський сільський голова В.О. Білодід, міський -- О.М. Балінець, Мрина -- Л.І. Кунтиш. Висловилися також депутат В.І. Кіндрачук, від постійної комісії з гуманітарних питань -- В.П. Сардак. По заключному слові О.М. Пухи депутати затвердили Програму економічного і соціального розвитку району на 2009 рік.
На сесії заслухано також інформацію заступника начальника фінансового відділу В.І. Пазухи та внесено зміни до районного бюджету на 2008 рік. Розглянуто та прийнято рішення по ряду інших питань.
О.ГРИЦЕНКО.№52 (9068)